بررسی مراکز خلافت عصر اموی و عباسی دمشق و بغداد در عرصه علمی فرهنگی.
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سید محمد رضا هاشمی نیا
- استاد راهنما محمد سپهری
- سال انتشار 1392
چکیده
تمدن و فرهنگ اسلامی از آغاز تاسیس خلافت بنی امیه و پس از آن خلافت عباسیان تا سقوط شهر با عظمت بغداد بدست مغولان ، از نظر ترقی و توسعه علوم و فنون و فلسفه سرآمد دنیای متمدن و جهان فرهنگی آن زمان محسوب می شود. تولد و بالندگی دو شهر دمشق و بغداد از پدیده های شگرف تاریخ جهان به شمار می آید. این دو شهر پس از اینکه یکی بعد از دیگری به پایتختی انتخاب شدند راه ترقی و پیشرفت را در پیش گرفته و با داشتن موقعیت سوق الجیشی ، بازرگانی و اقلیمی خاص خود شکوفائی مدنیت اسلام را به اوج رساندند. گفتنی است که عصر ترجمه از دمشق آغاز گشت و به بغداد انتقال یافت و در آنجا بود که به اوج خود رسید.مراکز آموزشی علاوه بر مساجد به مدارس و نظامیه ها و امثال آن منتقل گشت ، عباسیان پس از استقرار در آن شهر ، در عظمت و زیبائی و آبادانی آن بسیار کوشیدند بطوری که در اقصی نقاط جهان آن روز گروه گروه ، افراد فرهیخته از علماء و دانشمندان ، فیلسوفان ، بازرگانان و جهانگردان راهی بغداد شدند، دارالعلم بغداد محل تجمع بزرگان علم و دانش گردید، مجالس وعظ و مجادلات علمی و آموزشی درآن برپا گردید.نباید از نظر دور داشت که نقش ایرانیان در اعتلاء فرهنگ و تمدن اسلامی بسیار چشمگیر بود ، آنها در بسیاری موارد از جهات مختلف علمی و فرهنگی سرمشق دولت های نو پای عربی ، اسلامی در دمشق و در بغداد بودند. خیل عظیم دانشمندان و علما و فیلسوفان ایرانی در دستگاه خلافت موید این ادعا است.
منابع مشابه
تأثیر شرایط اقلیمی و سیاستگذاریهای اقتصادی بر انحطاط اقتصادی شهر بغداد در عصر خلافت عباسی
عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، مذهبی و... در روند انحطاط اقتصادی بغداد در عصر دوم خلافت عباسی تأثیر داشتهاست. این پژوهش، دو متغیّر شرایط اقلیمی و سیاستگذاریهای اقتصادی را به دلیل تأثیر مستقیم بر انحطاط اقتصادی بغداد بررسی کرده و با رویکردی تاریخی و با استفاده از دادههای برگرفته از منابع تاریخی و جغرافیایی و با روش تحلیلی ـ تبیینی، در صدد پاسخگویی به این پرسش است که شرایط اقلیمی و همچنین سیاست...
متن کاملتعلیم و تربیت ولی عهدها در خلافت اموی و عصر اول عباسی(56-232ﻫ)
پیدایی ولایت عهدی در میان مسلمانان، از عوامل موروثی شدن حکومت اسلامی است ، از این رو هر کس به خلیفه نزدیکتر بود به آسانی به خلا فت توانست رسید .اما اداره جامعه نیاز مند ترتیبات بخصوص بود که تربیت ولی عهدها دستیابی ایشان را به حکومت آسان می ساخت بنابراین خلفاء توجه بسیاری به امرتعلیم وتربیت ولی عهدها مبذول می کردند و دانشمندان بر جسته را به مؤدبین ایشان می گماردند تاآنان را آموزش دهند. تأ دیب ول...
متن کاملتعامل مسیحیان با حاکمان مسلمان در عصر اموی و اوایل عصر عباسی
قلمرو اسلامی در دوران امویان و عباسیان، بسیاری از مناطق مسیحی نشین کلیسای شرق را در بر میگرفت. مردم این سرزمینها دارای دانشمندان برجسته و کلیساهای سازمان یافتهای بودند، و به تدریج برخی از آنان توانستند به دربار خلفا راه یابند. در این دوران بسیاری از اطبای دربار، مسیحیانی بودند که میراث کهنی از دانش پزشکی داشتند. همچنین برخی از شعرا، مترجمین، منجمین وجاثلیقهای مسیحی نیز توانستند ارتباط تنگات...
متن کاملتأثیر شرایط اقلیمی و سیاستگذاریهای اقتصادی بر انحطاط اقتصادی شهر بغداد در عصر خلافت عباسی
عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، مذهبی و... در روند انحطاط اقتصادی بغداد در عصر دوم خلافت عباسی تأثیر داشتهاست. این پژوهش، دو متغیّر شرایط اقلیمی و سیاستگذاریهای اقتصادی را به دلیل تأثیر مستقیم بر انحطاط اقتصادی بغداد بررسی کرده و با رویکردی تاریخی و با استفاده از دادههای برگرفته از منابع تاریخی و جغرافیایی و با روش تحلیلی ـ تبیینی، در صدد پاسخگویی به این پرسش است که شرایط اقلیمی و همچنین سیاست...
متن کاملجایگاه آلبریدی در مناسبات سیاسی آلبویه و خلافت عباسی پیش از فتح بغداد (328 - 334 ق)
ظهور آلبویه در پهنۀ سیاست ایران تأثیرات فراوان و درازمدتی در تحولات سیاسی ـ فکری جهان اسلام داشت هرچند آنان، در تثبیت اقتدار خود، از طرف خلافت عباسی و آلزیار با تهدیدهای فراوانی مواجه بودند. از راهبردهای آلبویه برای مقابله با این تهدیدها اتحاد با خاندانهای قدرتمند منطقهای بود. بریدیان از خاندانهای قدرتمند ایرانینژاد و شیعهمذهبی بودند که اهواز، بصره، و واسط را تحت سیطرة خود داشتند. آنان ...
متن کاملمودِّب و مودِّبی در خلافت اموی و عصر اول عباسی (56-232 هـ . ق)
تعلیم و تربیت فرزندان خلفا یکی از مهم ترین موضوعاتی بود که ایشان از دیرباز بدان توجه داشتند و سعی می کردند بزرگترین دانشمندان عصر را به تربیت فرزندان خویش بگمارند. از این دانشمندان که تعلیم و تربیت فرزندان خلفا را بر عهده داشتند. به عنوان مودِّب یاد شده است. ایشان به آموزش و تربیت فرزندان خلفا مشغول بودند از این رو مودِّبان تأثیرات شگرفی بر روی فرزندان خلفا می گذاشتند به گونه ای که گاه مودِّب الگوی ش...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023